понеділок, 8 жовтня 2012 р.

Виборча кампанія-2012: чого журналісти очікують від соціологів?


Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва  провів опитування журналістів  «Виборча кампанія-2012: чого журналісти очікують від соціологів?». Усього було опитано 72 журналісти: 30 – з Києва, 42 – з усіх регіонів України.
  • Абсолютна більшість опитаних журналістів постійно чи час від часу використовує в своїй роботі дані соціологічних опитувань.
  • У трійку соціологічних центрів, яким найбільше схильні довіряти журналісти, ввійшли  Центр Разумкова, Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва та Київський міжнародний інститут соціології.

  • Серед експертів,  думку яких вважають найбільш авторитетною під час виборчої кампанії, найбільше голосів журналістів отримали Ірина Бекешкіна, Євген Головаха, Володимир Фесенко та Володимир Паніотто.
  • Основними запитаннями, які журналісти хотіли поставити експертам, були такі:  1) Як працює соціологічна організація (хто фінансує, з ким співпрацює,  де оприлюднює інформацію, яку освіту мають працівники)?; 2) Основні методи фальсифікації результатів на майбутніх виборах, і протистояння їм?; 3) Чи можлива поява нових політичних сил в ході виборів 2012?
  • Серед тем, які, на думку журналістів, мають бути в центрі уваги під час виборів, найчастіше згадували наступні: методи фальсифікації результатів на майбутніх виборах і протистояння їм; обізнаність людей щодо осіб, яких вони мають обирати;  чесність і прозорість виборів.
  • Серед запитань, які журналісти порадили б соціологам включити в їхні опитування, найчастіше пропонувалися наступні: 1) Чи знають виборці хто балотується на їхньому окрузі?; 2) Чи усвідомлюють виборці  відповідальність від «проданого» голосу?; 3) Що змусить людей вийти на вулицю й протестувати у разі фальсифікацій?
  • Більшість опитаних журналістів вважає, що навчання журналістів того, як правильно розуміти та інтерпретувати дані соціологічних опитувань, і відповідний підручник дуже потрібні.
  • Основними темами, які  журналісти хотіли б побачити в даному підручнику, є: як правильно інтерпретувати соціологічні дослідження; основні методи маніпуляцій і зловживань з соціологічними даними; як розрізнити справжнє опитування від «купленого», за якими критеріями.
  • Опитані журналісти оцінюють стан свободи слова в Україні в 4,5 бала за 10-бальною шкалою. Це – значно гірша оцінка, ніж була дана в опитуванні у березні 2005 року (7.0) та у березні 2009 р. (5.9), проте дещо краща, ніж у червні 2010-го (3.6) та грудні 2011-го (3.7).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
  • Більшість опитаних журналістів відчувають на собі прояви тиску та цензури у своїй роботі. Тиск відчувається з боку представників влади та через самоцензуру. Серед тем,  на які відчувається тиск та цензура, журналісти виділили політику, критику влади, демонстрацію різних точок зору, включаючи опозицію та теми, пов’язані із інтересами власника.
  • Майже половина опитаних вказали, що вони інколи стикаються з таким явищем, як  замовні матеріали, «джинса»  в своїх ЗМІ. Переважно це політична джинса та іміджеві матеріали.
  • Серед факторів, які найбільше заважають забезпеченню свободи слова та преси в Україні, опитані журналісти зазначили позицію власників ЗМІ, які використовують їх для забезпечення власних інтересів, та позицію влади.

Немає коментарів:

Дописати коментар