понеділок, 8 жовтня 2012 р.

Соціологічні війни за місяць до виборів


Про те, чому Королевська паразитує на партії УДАР, хто дає комуністам третє місце у передвиборчому рейтингу партій і як «Наша Україна» спромоглася отримати 3% голосів виборців – в узагальненому моніторингу публікацій онлайн-ЗМІ за вересень.
Інформаційний простір просто-таки заполонили результати сумнівних соціологічних опитувань щодо електоральних симпатій українців. Активно привертати увагу до цієї проблеми почала Ірина Бекешкіна, директор фонду «Демократичні ініціативи». Зокрема, вона заявляла про це на«Радіо Свободі» (27 вересня) та каналі «ТВі» (13 вересня), неодноразово писала на своїй сторінці у Facebook. Як наслідок тему підхопили ЗМІ. І це важливо, адже чи не єдиний спосіб боротися з упливом на виборців фальшивих соцопитувань – розповідати про такі опитування і пояснювати, чому вони є сумнівними.

Заяви пані Бекешкіної розтиражували всі ключові інтернет-видання. Щоправда, деяким із них це не завадило паралельно публікувати ті ж таки підозрілі опитування. Приміром, на УНІАНі 27 вересня з’являється новина «Соціологи кажуть, що рейтинг Королевської малюють липові фірми», а вже 28-го – «Соціологи кажуть, що “Наша Україна” може пройти у парламент». І якщо у першій новині йдеться якраз про засилля у засобах масової інформації фіктивних соціологічних досліджень, то у другій наводиться результат саме такого дослідження. Хоча тут ситуація неоднозначна. Адже у ще одній новині на тому ж УНІАНі, яка стосується результатів соцопитувань, є таке речення: «Партія УДАР виступає за чесну соціологію і ніколи не замовляла опитувань, які б штучно «підтягували» їй рейтинги». Слова «штучно підтягували» – це гіперлінк, і веде він на згадану новину про «Нашу Україну». Тобто редакція нібито і визнає, що цей рейтинг сумнівний. В той же час у самому тексті на цю сумнівність жодного натяку нема – він подається як звичайний інформаційний матеріал.
Окрім «Нашої України» у публікаціях на основі сумнівних опитувань засвітилася Комуністична партія України. Одна з компаній прогнозувала їй третє, або й навіть друге, місце на виборах. Звісно, відзначилася і партія Наталії Королевської «Україна – Вперед!». Кажу «звісно», бо якщо інші політичні сили почали використовувати псевдосоцопитування переважно у вересні, то партія Наталії Королевської – ще у травні, про що детально розкажемо нижче.  Іншою соціологічною несподіванкою стало те, на друге місце у рейтингу за результатами кількох опитувань вийшла партія УДАР. І якщо одне з них оприлюднено маловідомою компанією, то інше – Київським міжнародним інститутом соціології, установою цілком авторитетною. Щоправда, КМІС тут же зазначив, що «залишається невпевненість стосовно місця «УДАРу», адже збільшення підтримки партії може бути або реальною тенденцією, або нещодавньою представленістю в ЗМІ лідера партії (найбільша кількість інтерв’ю проводилася одразу після переможного бою Віталія Кличка). Відповідь на це питання дадуть наступні опитування». Те ж саме ми почули від Ірини Бекешкіної, яка в коментарі «Виборам та ЗМІ» сказала, що не сумнівається у факті отримання КМІСом саме таких результатів. Проте, чи є вони тенденцією, стане зрозуміло пізніше.
Тепер більш детально розглянемо випадки оприлюднення інтернет-виданнями текстів, у яких відверто завищувалися,  або навпаки – занижувалися, рейтинги певних партій або окремих кандидатів.
Всього таких сумнівних опитувань у вересні з’явилося чотири. Всі їх опублікували маловідомі компанії:  «Демоскоп» (на сайті взагалі немає жодної інформації про проекти компанії, а більшість сторінок перебувають «на стадії розробки», попри те, що сам сайт існує ще з 2008 року), «DEFgroup»«New image marketing group»Інститут дослідження регіонального розвитку України.
Про надзвичайні успіхи партії «Україна – вперед!»
Отже, ще навесні у низці видань почали з’являтися публікації, автори яких запевняли, що партія Наталії  Королевської гарантовано проходить у парламент. Одноосібним рекордсменом із публікації цих матеріалів стало видання «Комсомольская правда в Украине».  Там лише протягом травня-червня ми нарахували сім публікацій з ознаками замовності, інформаційним приводом для яких стало оприлюднення результатів соціологічних опитувань, відповідно до яких «Україна – Вперед!» 
http://vybory.mediasapiens.ua/2012/10/04/sotsiolohichni-vijny-za-misyats-do-vyboriv/ набирає чотири і більше відсотків голосів виборців та має всі шанси потрапити до Верховної Ради.

Немає коментарів:

Дописати коментар